Dalton

 

Het daltononderwijs

Het daltononderwijs is opgericht door Helen Parkhust. Dalton past binnen de traditionele vernieuwingsscholen, dit is in de 20ste eeuw ontstaan als verzamelnaam van het vernieuwend onderwijs. Het daltononderwijs neemt afstand van mechanische, klassikale onderwijs en richten zich op de ontwikkeling van het kind.

In het daltononderwijs staan vijf kernwaarden centraal:

  • Samenwerking
  • Vrijheid en verantwoordelijkheid
  • Effectiviteit
  • Zelfstandigheid
  • Reflectie

Ook wordt er gewerkt aan de brede vorming van het kind in het daltononderwijs. De brede vorming draagt bij aan de ontwikkeling van het kind met cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel.

Voor het daltononderwijs gelden dezelfde wettelijke regels als voor andere scholen die in Nederland staan (Anstadt, 2021).

De leerlingenraad

 

De leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit groep 8. Door de leerlingenraad leren de leerlingen kennis te maken met de maatschappij.

Aan het begin van het jaar gaan de leerlingen partijen oprichten, verder denken ze na over hun logo, slogan en de standpunten. De leerlingen in groep 8 gaan campagne voeren om de leerlingen van groep 1 t/m 7 te overtuigen van hun partij. Daarna is er in de ochtend een stemronde en wordt er in de middag de stemmen geteld. Wie de meeste stemmen heeft gekregen wordt definitief de vertegenwoordigers van de leerlingenraad.

De leerlingenraad krijgt ook één keer in de week de tijd om samen te vergaderen. Daarnaast mag de leerlingenraad ook deelnemen aan de teamvergadering het eerste half uur. In dit half uur mogen ze hun ideeën vertellen en de leerkrachten hiervan overtuigen met goede argumenten. De docent van groep 8 begeleidt de leerlingen het gehele jaar met de leerlingenraad.

Maak jouw eigen website met JouwWeb